nyomtat

megoszt

Dokumentumok Románia magyarságpolitikájáról 1918-2001
BÁRDI NÁNDOR, DIPPOLD PÉTER (szerk.)
LEGE Nr

LEGE Nr. 84
din 24 iulie 1995

Legea învăţământului

Republicată în temeiul art. II din Legea nr. 151/1999 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea şi completarea Legii învăţământului nr. 84/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999, dându-se articolelor şi alineatelor o nouă numerotare şi actualizându-se unele denumiri.
Legea nr. 84/1995 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1996 şi a mai fost modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 152 din 14 iulie 1997, şi prin Legea nr. 151/1999.

...................................

CAP. 12
Învăţământul pentru persoanele aparţinând minorităţilor naţionale

ART. 118

Persoanele aparţinând minorităţilor naţionale au dreptul să studieze şi să se instruiască în limba maternă la toate nivelurile şi formele de învăţământ, precum şi la tipurile de învăţământ pentru care există o cerere suficientă, în condiţiile legii.

ART. 119

(1) În funcţie de necesităţile locale se pot organiza, la cerere şi în condiţiile legii, grupe, clase, secţii sau şcoli cu predarea în limbile minorităţilor naţionale.

(2) Prevederile alin. (1) se vor aplica fără a se aduce atingere învăţării limbii oficiale şi predării în această limbă.

ART. 120

(1) Disciplina Limba română se predă în învăţământul primar după programe şcolare şi manuale elaborate în mod special pentru minoritatea respectivă. În învăţământul gimnazial disciplina Limba şi literatura română se predă după programe şcolare identice cu cele pentru clasele cu predare în limba română şi manuale specifice. În învăţământul liceal disciplina Limba şi literatura română se predă după programe şcolare şi manuale identice cu cele pentru clasele cu predare în limba română.

(2) În învăţământul primar cu predare în limbile minorităţilor naţionale Istoria românilor şi Geografia României se predau în aceste limbi după programe şcolare şi manuale identice cu cele pentru clasele cu predare în limba română, cu obligaţia transcrierii şi însuşirii toponomiei şi a numelor proprii româneşti în limba română. În învăţământul gimnazial şi liceal Istoria românilor şi Geografia României se predau în limba română, după programe şcolare şi manuale identice cu cele pentru clasele cu predare în limba română. Examinarea la Istoria românilor şi Geografia României se face în limba de predare a acestora.

(3) În programele şi manualele de istorie universală şi de istorie a românilor se vor reflecta istoria şi tradiţiile minorităţilor naţionale din România.

(4) În învăţământul gimnazial se introduce, la cerere, ca disciplină de studiu, Istoria şi tradiţiile minorităţilor naţionale, cu predare în limba maternă. Programele analitice şi manualele la această disciplină sunt aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale.

ART. 121

Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care frecventează unităţi de învăţământ cu predare în limba română, li se asigură, la cerere şi în condiţiile legii, ca disciplină de studiu, limba şi literatura maternă, precum şi istoria şi tradiţiile minorităţii naţionale respective.

ART. 122

În învăţământul de stat profesional, liceal şi postliceal de specialitate, în care, la cerere şi în condiţiile legii, predarea se face în limba maternă la disciplinele de specialitate, este obligatorie însuşirea terminologiei de specialitate şi în limba română.

ART. 123

(1) În cadrul instituţiilor de învăţământ universitar de stat se pot organiza, în condiţiile legii, la cerere, grupe, secţii, colegii şi facultăţi cu predare în limbile minorităţilor naţionale. În acest caz se va asigura însuşirea terminologiei de specialitate în limba română. La cerere şi prin lege se pot înfiinţa instituţii de învăţământ superior multiculturale. Limbile de predare în aceste instituţii de învăţământ superior se stabilesc în cadrul legii de înfiinţare.

(2) Se recunoaşte dreptul persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale de a înfiinţa şi de a administra propriile instituţii de învăţământ superior particulare, conform legii.

(3) Se încurajează instituţiile de învăţământ superior cu structuri şi activităţi multiculturale pentru promovarea convieţuirii interetnice armonioase şi a integrării la nivel naţional şi european.

(4) La toate formele de învăţământ în limba română sau în limbile minorităţilor naţionale se poate înscrie şi pregăti orice cetăţean român, indiferent de limba sa maternă şi de limba în care a urmat studiile anterioare.

ART. 124

În învăţământul de toate gradele şi nivelurile probele de admitere şi probele examenelor de absolvire pot fi susţinute în limba în care au fost studiate disciplinele respective, în condiţiile legii.

ART. 125

Ministerul Educaţiei Naţionale asigură, în limba de predare, pregătirea şi perfecţionarea personalului didactic, precum şi manuale şcolare şi alte materiale didactice.

ART. 126

În conducerea unităţilor şi a instituţiilor de învăţământ în care există grupe, clase sau secţii cu predare în limbile minorităţilor naţionale se asigură o reprezentare proporţională a cadrelor didactice din rândul minorităţilor, cu respectarea competenţei profesionale.

...................................

Source: MONITORUL OFICIAL NR. 606 din 10 decembrie 1999


LAW ON EDUCATION

Law No. 84/1995 republished

Chapter XII

Education for persons belonging to national minorities

Art. 12.

(2) The organization and content of education cannot be structured according to exclusive and discriminatory criteria of ideological, political, religious or ethnic nature. Those educational units and institutions that are established due to religious or linguistic need and in which instruction corresponds with the choice of parents or legally appointed guardians of the pupils are not considered to be structured according to exclusive and discriminatory criteria.

Art. 118.

Persons belonging to national minorities have the right to study and receive instruction in their mother tongue, at all levels and forms of education with appropriate request, according to the present law.

Art. 119.

(1) Taking into account local needs, groups, classes, sections or school units with teaching in the languages of national minorities may be established, at request and in accordance with the provisions of this law.

(2) Paragraph (1) of this article shall be implemented without prejudice to the learning of the official language and the teaching in this language.

Art. 120.

(1) In primary schools Romanian Language and Litera-ture is taught according to curricula and textbooks specially conceived for the respective minority. In middle schools Romanian Language and Literature is taught according to identical curricula as for grades with tuition in Romanian, but from special textbooks. In secondary schools Romanian Language and Literature curricula and textbooks are identical as for grades with tuition in Romanian.

(2) In primary schools with tuition in the languages of national minorities, the History of the Romanians and the Geography of Romania are taught in these languages, according to identical curricula and textbooks as for the grades with tuition in Romanian; it is compulsory to transcribed and acquired the toponymy and Romanian proper names. In middle schools and in secondary schools, the History of the Romanians and the Geography of Romania are taught in Romanian, according to the same curricula and the same textbooks as for the grades with tuition in Romanian. Examination in the History of the Romanians and the Geo-graphy of Romania shall be taken in the language in which it was studied.

(3) In curricula and textbooks of world history and the History of the Romanians the history and the traditions of national minorities in Romania shall be also reflected.

(4) In middle school the subject of study the History and the traditions of national minorities shall be introduced, at request, in the mother tongue.

Art. 121.

Pupils belonging to national minorities that attend schools with tuition in Romanian shall be granted, at request and according to the present law, the study of the Language and the literature of the mother tongue as well as the history and traditions of the respective national minority, as school subjects.

Art. 122.

In public vocational, secondary, and specialized post-secondary education where specialist training is provided in the mother tongue, at request and according to the present law, it is compulsory to acquire the special terminology in Romanian language as well.

Art. 123.

(1) Within higher educational institutions run by the state, groups, sections, colleges, faculties teaching in mother tongue may be organized, according to the law, at request. In this case, the acquiring of the specialized terminology in Romanian language shall be assured. At request and accoring to law, multicultural higher educational institutions can be established. The languages of teaching shall be determined in the foundation law.

(2) Persons belonging to national minorities shall have the right to set up and manage their own private higher educational institutions according to the law.

(3) Institutions of higher education with multicultural structures and activities shall be encouraged for promotion of harmonious inter-ethnic relations and of integration both at national and European level.

(4) All Romanian citizens can register and study at all educational forms teaching in Romanian or in the languages of national minorities irrespective to his mother tongue or to the language in which they studied previously.

Art. 124.

In education at all levels entrance and graduation (school leaving) examinations can be taken in the language in which the respective subject matters have been studied, according to the present law.

Art. 125.

The Ministry of National Education provides the training and the further training of the teaching staff, as well as the school textbooks and other didactic material.

Art. 126.

The teaching staff belonging to national minorities shall be proportionally represented in the managing boards of educational units and institutions with classes, sections and groups providing tuition in the languages of national minorities, in compliance with their professional competence.