Victor Neumann

Evreii din Banat şi Transilvania de Sud īn anii celui de-al doilea război mondial

            Īn perioada războiului, Romānia se număra īntre aliaţii Reich-ului nazist, alianţă parafată prin tratatul romāno-german din noiembrie 1940. Īn anii 1940-1941, la Timişoara era o linişte aparentă. Preşedintele comunităţii evreieşti locale era renumitul avocat dr. Samuel Ligeti. Serviciile cultuale īn reşedinţa Banatului - unde se profesa īndeosebi cultul neolog - l-au avut ca principal reprezentant pīnă īn 1939 pe cunoscutul rabin dr. Iacob Singer, iar pentru următorul deceniu, pe rabinul dr. Maximilian Drechsler.  Era perioada īn care şcolile evreieşti au fost evacuate, cursurile fiind organizate īn spaţii improvizate. Īn ciuda acestor măsuri, īnvăţămīntul evreiesc a supravieţuit, īn Timişoara funcţionīnd: o şcoală elementară īn Fabrik şi o alta īn Josefin;  un liceu de băieţi şi un liceu de fete; un liceu comercial şi un internat. Īn timpul războiului, la Timişoara funcţionau singurele şcoli evreieşti din Banat şi Transilvania de sud. Erau şcoli private, fără suport şi fără recunoaştere din partea statului. Profesorii se străduiau să conserve normele clasice ale procesului de īnvăţămīnt. Responsabilitatea era enormă, dar instituţiile de īnvăţămīnt ale evreilor din Timişoara deveniseră credibile. Chiar dacă nu au frecventat cursurile īn şcolile din Timişoaa, evrei din toate oraşele Banatului şi Transilvaniei de sud  şi-au susţinut examenul de bacalaureat īn acest oraş.

Īncepīnd cu 1938, viaţa evreilor s-a īnrăutaţit īn toate regiunile Romāniei. Gravele ameninţări pentru īntreaga comunitate mozaică reieşeau din legislaţia gīndită de regimul de dictatură regală a lui Carol al II-lea şi, mai apoi, din aceea a regimului totalitar fascist al lui Ion Antonescu. Īn Banat, măsurile contra evreilor s-au făcut resimţite ca urmare a adreselor guvernamentale sosite de la Bucureşti. Ministerul de interne solicita īn permanenţă rapoarte din partea prefecturii şi a poliţiei judeţene cu privire la mişcarea populaţiei. Potrivit documentelor transmise de administraţiile localităţilor bănăţene īn anii 1938-1942 rezultă o mare neīncredere faţă de evreii acestei regiuni. Motivele? Din piesele arhivistice conservate īn Arhivele Naţionale. Filiala Judeţului Timiş reiese că suspiciunile s-au datorat: legăturilor internaţionale ale comercianţilor evrei; faptului că foloseau limbile maghiară şi germană, ceea ce făcea dificilă supravegherea lor; posibilităţilor mai mari comparativ cu acelea ale altor concetăţeni privind culegerea şi difuzarea informaţiilor; ataşamentului unora dintre evrei faţă de cultura maghiară.

Cine consultă rapoartele de contrainformaţii din anii menţionaţi va observa că mai ales folosirea limbii maghiare era socotită periculoasă din punctul de vedere al autorităţilor carliste şi antonesciene. Evreii din Banat erau consideraţi posibili trădători. Iată ce se nota īntr-un buletin informativ: "Unii dintre ei (dintre evrei, n.n.) au simpatii profunde faţă de poporul maghiar, fiind chiar īnscrişi īn partidul maghiar, arătīndu-şi sentimentele lor şi ataşamentul faţă de ungari. Ceilalţi au o atitudine de expectativă, aşteptīnd desfăşurarea evenimentelor. Cu tot curentul pornit īn Ungaria[1 ] pentru īnlăturarea lor din funcţiuni, cīt şi din celelalte instituţiuni şi īntreprinderi, loialitatea lor faţă de statul romān nu se poate stabili cu certitudine"[2]. Sīnt izvoare care īi numesc "propagandişti", "agenţi de spionaj", o ameninţare pentru ordinea internă. 

      Comparīnd gīndirea politică romānă şi maghiară - īn pofida diferenţelor - vom vedea că Budapesta şi Bucureştiul s-au confruntat cu percepţii ireale asupra identităţii evreilor din Banat şi Transilvania. Reacţia lor fusese cu totul nejustificată:  īntr-un caz, pentru că evreii nu se mai declaraseră maghiari aşa cum se īntīmplase pīnă la 1918; īn celălalt, pentru că vorbeau maghiara, distincţia lor fiind conferită doar de cultul religios. Asemenea atitudini reflectă o anume superficialitate īn cunoaşterea istorică şi culturală a minorităţilor. Cīt priveşte īnţelegerea şi definirea populaţiilor lor, Banatul şi Transilvania a creat dificultăţi regimurilor totalitare obişnuite să se autoidentifice pe criterii monoculturale şi rasiale. Problema minorităţilor nu era una de dată recentă. Ea se dovedise un handicap şi pentru intelligentsia romānă interbelică, insuficient preocupată de o temă politică esenţială. Preferīnd etno-diferenţialismul ca echivalent al conceptului de naţiune, amintita intelligentsie vedea aproape toate fenomenele politice şi culturale prin prisma grupului etnic majoritar, alimentīnd etno-naţionalismul exclusivist. Cu o asemenea orientare teoretică, nu e de neīnţeles de ce evreii aveau să fie prezentaţi ca aşa-numitul pericol numărul unu al naţiunii.  De aici, dar avīnd īn vedere şi ignoranţa populaţiei sau absenţa unei societăţi civice, au putut fi inventate pretexte pentru campaniile antisemite.

Excesul de zel al autorităţilor locale a crescut pe măsură ce adresele Ministerului de interne s-au īnmulţit, insistīnd asupra supravegherii oricărei mişcări a populaţiei evreieşti. Pīnă şi colectele de bani lansate de asociaţiile evreieşti, cunoscute sub numele de Organizaţia Sionistă din Romānia sau Noua Organizaţie Sionistă au fost interzise. Materialul propagandistic folosit īn scopul amintit era distrus din ordinul aceluiaşi minister. Statul totalitar fascist condus de Ion Antonescu şi-a exercitat funcţia represivă faţă de populaţia evreiască -- inclusiv faţă de aceea din Banat şi Transilvania -- prin mijlocirea aceluiaşi Minister de interne şi a armatei.

Īn toamna anului 1941, toţi bărbaţii evrei au fost adunaţi pe stadionul Electrica, īn preajma gării de est a oraşului Timişoara, spre a fi repartizaţi şi trimişi īn detaşamente de muncă forţată. Unii ajunseseră la Chizătău-Şanoviţa, Ghioroc şi Pīncota, alţii, la Filiaşi şi Piatra Olt. Sīnt mărturii potrivit cărora, evreii din Lugoj fuseseră trimişi la Făgăraş şi Predeal. Principalul scop al acelor munci fusese "terfelirea demnităţii umane" şi nu o utilitate anume[3]. Descrierile cuprinse īn documentele păstrate īn Arhiva Comunităţii Evreilor din Timişoara arată īn detaliu īn ce consta amintitul gen de sclavaj şi cum anume unii ofiţeri ai armatei romāne au dispus după bunul plac de sănătatea sau chiar de viaţa persoanelor supuse discriminării pe criterii rasiale. Ele indică faptul că, de pildă īn lagărul de la Ghioroc, condiţiile de muncă erau inumane, acolo aplicīndu-se bătăi la pielea goală (loviturile variau īntre 25 şi 70), īncarcerare fără nici o explicaţie, tratament batjocoritor. Tot la Ghioroc a fost īncercată practica aşa-ziselor camere de inchiziţie[4]. Evreii din detaşamentele amintite munceau la carierele de piatră, īn construcţii, transport, reparat drumuri şi linii de cale ferată, săpat şanţuri şi ca hamali īn gări. Toate acestea nu au reprezentat decīt un gen de batjocorire, marginalizare şi excludere la care fuseseră supuşi membri comunităţilor evreieşti şi liderii lor. La un moment dat, ca urmare a repetatelor proteste ale lui Wilhelm Filderman, preşedintele Uniunii Evreilor din Romānia, Antonescu a decis deportarea liderului evreu īntr-una dintre "coloniile" transnistriene.  Era vizată populaţia evreiască īn īntregul ei.

Deciziile luate de guvernul Antonescu urmăreau īnlăturarea evreilor din viaţa socială, economică şi profesională a ţării, transformarea lor īntr-o monedă de schimb īn relaţiile cu Germania. Este util să reţinem că ţara fusese subordonată economic şi militar Reich-ului nazist din momentul aderării lui Antonescu la axa Berlin-Roma. Ca membru al acestei axe, Antonescu nu era străin de planul exterminării fizice a evreilor, plan iniţiat de Hitler şi cunoscut sub numele de soluţia finală. Īntre teritoriile din estul continentului care corespundeau acestui proiect se afla şi aşa-numita zonă a Bugului īn care a avut loc deportarea evreilor din Romānia. Ameninţarea cea mai mare care plana asupra acelora din lagărele de muncă forţată era deportarea īn Transnistria. Fiecare evreu aflase ce fel de orori se petreceau acolo şi că şansa reīntoarcerii acasă din acea regiune - al cărei nume avea o rezonanţă īnfricoşătoare - era aproape nulă. Evreii din Banat erau informaţi asupra faptului că foarte mulţi dintre coreligionarii lor din Dorohoi, Basarabia şi Bucovina muriseră īn timpul transportului, sau, ca urmare a maltratărilor, a execuţiilor sumare şi mai ales a condiţiilor de viaţă din Transnistria.

Holocaustul nu a īnsemnat doar camerele de gazare de la Auschwitz, ci şi rezervaţiile pregătite de Hitler şi aliaţii săi pentru alte modalităţi de exterminare. Transnistria se număra īntre aceste alte forme de exterminare īn masă. Cele 102 colonii īnfiinţate īn amintita regiune de către administraţia romānească īn timpul regimului Antonescu probează participarea guvernului romān la actul de exterminare īn masă. Numărul celor dispăruţi acolo īn condiţii extrem de umilitoare nu poate fi trecut sub tăcere. Īn sala rememorării din Muzeul Holocaustului din Washington, D.C., numele Transnistria este aşezat alături de acelea ale lagărelor de tristă celebritate de la Auschwitz, Majdanek, Belzec, Bergen-Belsen, Dachau, Babi Yar. Nu īntīmplător. Teoria identitară profesată de regimul dictatorial din Romānia anilor de război era de inspiraţie nazistă. Ea a stat la baza ideologiei rasiste şi a mai multora dintre deciziile politice şi militare.

Iată ce conţine una dintre declaraţiile emblematice pentru gīndirea politică şi acţiunile de exterminare iniţiate şi conduse de mareşalul Ion Antonescu: "...dacă nu profităm de situaţia care se prezintă azi pe plan naţional şi european pentru a purifica neamul romānesc, scăpăm ultima ocazie pe care istoria ne-o pune la dispoziţie... pot aduce şi Basarabia īnapoi şi Transilvania, dacă nu purificăm neamul romānesc n-am făcut nimic, căci nu frontierele fac tăria unui neam, ci omogenitatea şi puritatea rasei lui. Şi aceasta urmăresc īn primul rīnd"[5].Din paragraful citat rezultă că cel mai important element al politicii lui Antonescu era "purificarea neamului" şi nu recuperarea Transilvaniei sau a Basarabiei. Rasismul antonescian era de sorginte nazistă, iar legislaţia statului arăta un serios interes pentru promovarea doctrinei specifice Reich-ului lui Hitler.

Chiar dacă metoda de eliminare practicată de dictatorul romān nu are comparaţii cu aceea a naziştilor, practicile antonesciene au generat omucideri īn masă īn temeiul principiilor rasiste citate. Transnistria este numele care defineşte atīt intenţionalitatea regimului fascist din Romānia, cīt şi problema morţii propriu-zise decretate de el. Pasajul invocat -- sīnt multe altele cu acelaşi conţinut, formulate adesea şi de diferiţi membri ai cabinetului Antonescu  - arată fără putinţă de tăgadă faptul că īn Romānia anilor 1940-1944 au fost promovate biologismul la rang de lege īn raporturile interumane şi intercomunitare. Doctrina rasistă afirma că originea sīngelui este cel dintīi factor care determină viitorul individului şi al grupului. Acesta era modul īn care vedea lucrurile şi dictatorul fascist al Romāniei[6].

Şi evreii din Banat şi Transilvania de sud se număraseră īntre victimele deportărilor īn Transnistria. Trebuie să observăm īnsă că ceea ce s-a īntīmplat īn amintitele regiuni a fost de o intensitate mult mai scăzută. Mărturiile supravieţuitorilor arată că o sută de evrei sionişti din Timişoara fuseseră deportaţi īn Transnistria şi nu se mai īntorseseră niciodată. Medicul Paul Grünberger -- unul dintre suparvieţuitorii ale cărui mărturii le-am putut consulta  - văzuse īn gara Chizătău (unde se afla la muncă forţată) trenul de marfă cu cele două vagoane care transporta evreii timişoreni spre Transnistria. Erau aceia ce solicitaseră viză de tranzit prin URSS spre a ajunge īn America[7]. Ei au fost exterminaţi īn amintita rezervaţie de dincolo de Nistru. Se pare că alte cīteva sute de evrei din celelalte oraşe transilvano-bănăţene au avut parte de aceeaşi soartă tragică[8]. Probabil, asemenea deportări īn Transnistria explică de ce īn anii 1941-1942 populaţia evreiască din Timişoara se diminuase cu circa 2300 de persoane (de la 13.610 la 11.340)[9]. Īn acest din urmă caz, nu avem īnsă probele documentare spre a afirma că īn mod cert aşa s-au petrecut lucrurile.

Evreilor din Banat şi Transilvania de sud le-au fost impuse toate privaţiunile instituite de regimul Antonescu: nu aveau voie să posede radio īn propria lor casă; le era permisă profesia de medic doar pentru pacienţii evrei; li se interzisese avocaţilor apariţia īn faţa instanţelor judecătoreşti; toţi evreii erau obligaţi să predea haine, cu motivaţia că acestea erau necesare armatei sau societăţii. Pentru ilustrarea acestui din urmă caz, am să menţionez un raport al Inspectoratului Regional de Poliţie Timişoara din care rezultă că "īn luna octombrie 1941, īn baza Decretului-Lege nr. 2909 publicat īn Monitorul Of. Nr.25 din 21 octombrie 1941, evreii majori din această regiune (e vorba de regiunea Banat,n.n.) au contribuit cu īmbrăcăminte la constituirea stocului de īmbrăcăminte īn interesul social".

Proprietăţile comunitare au fost confiscate. La fel s-a īntīmplat şi cu acelea private: magazine, fabrici, locuinţe, pămīnturi, păduri, ferme. Īntre sistemul de deposedare organizat de legionari şi acela pus īn aplicare de Antonescu era o anumită continuitate. Diferenţa era că sub regimul Antonescu īnceput īn 1941 s-a trecut la organizare. Īn Banat, procesul de confiscare a īnceput īn luna decembrie 1940 şi a continuat sistematic īn anii 1941-1942. De exemplu, potrivit informaţiilor consemnate īn rapoartele aceluiaşi Inspectorat Regional al Poliţiei Timişoara, īn decembrie 1940, "īn urma unor dispoziţiuni verbale date de către şefii organizaţiunilor legionare judeţene, fără vreo bază legală (decretele existau, dar potrivit lor se va acţiona abia īncepīnd cu anul 1941, n.n.), au fost luate de la majoritatea evreilor īntreprinderile industriale şi comerciale, pe care apoi după rebeliunea din 21-23 ianuarie 1941 le-au restituit".

Īn fapt, după amintitul eveniment care a speriat lumea evreiască din īntreaga Romānie, īn Banat şi Transilvania de sud s-a produs o surpriză pentru administraţia antonesciană.  La Timişoara, de exemplu - ne spune acelaşi document - "cea mai parte din evrei au īnceput să-şi vīndă īntreprinderile sau să se asocieze cu diferite persoane creştine sub formă de romānizare şi astfel o bună parte din īntreprinderile evreeşti au ajuns īn mīinile unor minoritari, īn special a şvabilor care căutau cu orice preţ să acapareze de la evrei īntreprinderile"[10]. Sīnt multe alte documente care confirmă că, īntr-adevăr - īn anumite cazuri -, relaţiile germano-evreieşti au fost afectate de ideologia nazistă. De exemplu, la Timişoara şi la Sibiu, evreii s-au confruntat nu doar cu decretele regimului privind deposedarea de bunuri, dar şi cu situaţii īn care membri ai comunităţii germane au acţionat pe cont propriu spre a intra īn posesia bunurilor evreieşti. O generalizare ar fi īnsă falsă.

Populaţia evreiască era urmărită de legionarii care activau şi īn Banat. Potrivit mărturiei unuia dintre supravieţuitori, e vorba de profesorul Oskar Schwartz, la Timişoara fuseseră antrenaţi īn asemenea acţiuni şi studenţii Politehnicii. Rolul decisiv īnsă īn promovarea discriminării pe criterii culturale, lingvistice şi religioase a populaţiei evreieşti l-au jucat -- aşa cum am amintit deja - armata, poliţia şi siguranţa statului. Iată cum se se justica antisemitismul īntr-un raport al Serviciilor Secrete Romāne intitulat Organizaţiunile oculte internaţionale evreeşti. Acţiunea lor īn Romānia prin Ligile Culturale, Lojile masonice şi Cluburile Sportive: Liga Culturală Evreiască ce funcţiona īn diferite oraşe din Transilvania "pe līngă rolul strict religios ce caută să şi-l impună mai este īn strīnse legături cu organizaţiunile iredentiste şi de spionaj maghiar şi, cum din acest comitet nu lipseşte nici cel din urmă evreu dela demnitatea ce i se cuvine, este uşor de īnţeles că nu poate să privească cu ochi buni administraţia şi organizaţia Ţării Romāneşti, din cauză că evreimea din Ardeal este complet maghiarizată şi absorbită de aspiraţiunile naţiunei maghiare"[11].

Primăria şi Prefectura avuseseră "contribuţia" lor īn executarea ordinelor de deposedare de bunuri. Pe de altă parte, populaţia nu a avut īntotdeauna o atitudine identică aceleia orientării  regimului. Au fost mulţi cetăţeni, romāni şi germani, care nu numai că nu şi-au īnsuşit ideile rasiste, dar s-au pronunţat pentru apărarea evreilor. Dr. Paul Grünberger mărturiseşte că īn timpul deportărilor īn detaşamentele de muncă forţată, populaţia locală i-a ajutat cu alimente. El spune că satele romāneşti şi germane din Banat erau bogate īn vremea aceea şi că ambele comunităţi s-au purtat admirabil cu evreii. Ar fi nedrept să trecem cu vederea faptul că politica antisemită nu a avut acordul īntregii populaţii din Romānia[12]. Nu doar ţăranii din Banat se īmpotriviseră acestui mod de a privi lucrurile, dar şi numeroşi intelectuali. Īntr-o scrisoare adresată lui Ion Antonescu de cīţiva intelectuali romāni din Timişoara se arăta: "Oricare ar fi concepţia noastră faţă de evrei, suntem creştini şi oameni... şi ne cutremurăm la ideea că cetăţenii unui stat ar putea fără nici o vină să fie despuiaţi de tot avutul lor şi alungaţi din ţara īn care s-au născut şi īn care zac de secole osemintele părinţilor, bunicilor şi străbunicilor lor"[13]. Apoi, erau prietenii şi vecinii fiecărui evreu. La Timişoara, erau mulţi creştini ce oferiseră evreilor -- ori de cīte ori a fost nevoie - posibilitatea de a asculta radioul, spre a afla ştirile de pe front. "Cu toate că eram īn plin război şi riscurile erau numeoase, au fost mulţi oameni cumsecade care ne-au primit īn casele lor", se destăinuie prim rabinul de astăzi al Timişoarei.

Nemulţumirea generală faţă de politica lui Ion Antonescu era vizibilă şi īn alte regiuni ale Romāniei. Īn Oltenia şi Muntenia, muncitorii şi funcţionarii ceferişti, populaţia din localităţile din care se recrutaseră soldaţii romāni pentru front īşi exprimase īn repetate ocazii o atitudine critică. Fără a fi fost vorba de o formă de simpatie sau de solidaritate directă cu evreii, populaţia din aceste părţi ale ţării respinsese adesea procedeele regimului. Există numeroase asemenea menţiuni documentare -- parte dintre ele le-am văzut īn Arhiva Muzeului Holocaustului din Washington, D.C. -, ele atestīnd că fascismul şi militarismul instituit de Antonescu nu avea suportul larg al populaţiei Romāniei[14]. 

Atunci cīnd aflaseră că se pregăteşte deportarea comunităţilor din Timişoara, Arad şi Turda īn lagărul de la Lublin, rabinii şi preşedintele comunităţilor evreieşti din Timişoara merseseră din sinagogă īn sinagogă spre a īmbărbăta enoriaşii. "Īmi era frică de propria-mi umbră", spune dr. Ernest Neumann, dar momentul impunea o asemenea atitudine. Totuşi, cooperarea dintre el şi Samuel Ligeti a fost una care a īmbărbătat evreimea timişoreană. Panica era cīt se poate de motivată. Dispoziţiile sosite de la Bucureşti indicau o īnţelegere īntre Reich-ul german şi guvernul Antonescu privind deportarea īn Polonia a evreilor din Banat şi sudul Transilvaniei. Īn trei oraşe lucrurile erau īn pregătire: Timişoara, Arad şi Turda. Erau localităţile de graniţă ale Romāniei de atunci.

Reprezentanţii birourilor locale ale Centralei Evreieşti deveniseră conştienţi de intenţiile regimului. Primiseră indicaţia de a īntocmi tabele ale populaţiei evreieşti pe sex, vīrstă şi ocupaţii[15]. Ion şi Mihai Antonescu  semnaseră acordul asupra deportării evreilor din oraşele amintite după o suită de convorbiri şi de īnţelegeri cu autorităţile germane. "Īn lunile iulie-octombrie 1942 au fost elaborate diferite planuri īn legătură cu continuarea deportărilor īn Transnistria şi deportarea evreilor īn lagărele de exterminare. Aceste măsuri pregătitoare au fost făcute publice de către ofiţerul superior Gustav Richter (Hauptsurmführer SS), consilierul Ambasadei Germane din Bucureşti pentru problemele evreieşti"[16]. Zvonurile pe care evreii timişoreni le aflaseră īn vara anului 1942 sīnt confirmate de documentele şi de mărturiile altor supravieţuitori şi contributori la anularea planului.

La 10 iulie 1942, colonelul R. Davidescu cerea Ministerului Afacerilor Interne să se īntocmească o situaţie privind evreii din Transilvania. Motivul invocat de autorităţi? Era nevoie de spaţiu de cazare pentru romānii refugiaţi din Transilvania de nord ocupată de Ungaria. Īn aceste condiţii, Davidescu pretindea să se pregătească terenul pentru deportarea evreilor pe Bug, exceptīnd intelectualii şi industriaşii necesari conducerii activităţilor unor īntreprinderi. Īn mărturia sa, Dr. Paul Grünberger confirmă aceste măsuri ale administraţiei romāneşti. El arată că evreii au fost daţi afară din case spre a face loc celor 4o de profesori romāni de la Universitatea din Cluj care īn timpul războiului se refugiaseră la Sibiu. Īntre alţii, tatăl său trecuse printr-o asemenea experienţă. Īn august 1942, guvernul fascist romān īl trimite pe Radu Lecca la Berlin spre a perfecta deportările īn lagărele naziste de exterminare. Radu Lecca era funcţionarul superior, aşa-numitul "comisar" care se ocupa de "afacerile evreieşti". Din nota verbală a legaţiei germane de la Bucureşti transmisă oficialităţilor romāne rezultă că după convorbirile funcţionarului romān, germanii  aşteptau "un răspuns succint, reprezentīnd atitudinea guvernului romān la toate punctele importante, spre a-l putea prezenta guvernului Reich-ului"[17]. 

La 18 septembrie 1942, Radu Lecca dă următoarea rezoluţie: "Evacuarea evreilor din Ardeal numai se studiază. Nu va īncepe decīt cīnd va veni momentul oportun. Pīnă atunci se pregăteşte, īn cele mai mici amănunte, de Ministerul de Interne, pe baza indicaţiilor date de dl. Mareşal Antonescu"[18]. Īntr-o discuţie cu prim rabinul dr. Ernest Neumann, liderul spiritual al evreilor bănăţeni şi transilvăneni īmi mărturisea că īn īmprejurarea mai sus relatată avuseseră loc un număr important de intervenţii, că liderii comunităţilor din Timişoara şi Sibiu făcuseră deplasări la Bucureşti īn scopul aflării unor soluţii de anulare a planului.  Īntr-adevăr, după repetate īntīlniri cu funcţionarii publici şi după tratativele purtate cu Ion Antonescu de cīteva personalităţi influente, planul a fost anulat. Pentru corecta īnţelegere e util să insist asupra unor detalii. Ce s-a īntīmplat?

Īn 1942, Antonescu nu mai era atīt de sigur pe victoria lui Hitler, el şovăind īn timpul presiunilor exercitate asupra sa. Ambiguitatea atitudinii sale -- probabil generată de schimbările īn raportul de forţe de pe front  - a fost de bun augur pentru evreii banato-transilvani. La amintita decizie s-a ajuns īn urma unor eforturi conjugate, la care au participat mitropolitul Nicolae Bălan al Transilvaniei, omul politic Iuliu Maniu, Franz von Neumann, patronul fabricii de textile din Arad. Lor li s-au alăturat lideri ai evreilor din Bucureşti şi Timişoara, ca de exemplu şef rabinul Alexandru Şafran, avocatul dr. Wilhelm Filderman, preşedintele Uniunii Comunităţilor Evreieşti, Avram Leiba Zissu, liderul mişcării sioniste din Romānia, Samuel Ligeti, preşedintele comunităţilor din Timişoara, Iosif Grünberger, comerciant originar din Sibiu.

Raul Hilberg[19] afirmă că Franz von Neumann ar fi fost acela care a oferit armatei romāne suma de 400 de milioane de lei prin intermediul unui īnalt funcţionar al armatei romāne. Lucrurile nu pot fi probate documentar, deşi rămīne plauzibilă intervenţia industriaşului arădean. Īn Istoria evreilor din Banat am oferit mai multe informaţii asupra faptului că Franz von Neumann a fost implicat īn acţiunile desfăşurate īn scopul opririi deportărilor[20].  Deciziile nu se datorau exclusiv unor personalităţi din lumea evreiască. Prim rabinul dr. Ernest Neumann şi dr. Paul Grünberger (īn anii războiului a fost elevul rabinului la Liceul evreiesc din Timişoara) au păreri convergente cu privire la acest moment special care a făcut posibilă supravieţuirea evreilor din Timişoara, Banat şi sudul Transilvaniei.  Mărturia lui Paul Grünberger privind contribuţia tatălui său este indispensabilă reconstituirii faptelor.

Comerciantul Iosif Grünberger  - refugiat de la Sibiu la Timişoara īmpreună cu īntreaga sa familie - se număra īntre acei evrei care citea zilnic ziarul "Donauzeitung". Este vorba de ziarul oficial aparţinīnd comandamentului german pentru Balcani şi care apărea la Belgrad. "Donauzeitung" ajungea īn fiecare după-amiază la Timişoara. Īn acest ziar se inserase ştirea potrivit căreia se pregătea o acţiune comună romāno-germană, menţionīndu-se că īn gările din oraşele din Transilvania şi Banat fuseseră pregătite trenuri cu multe vagoane de marfă. Iosif Grünberger s-a arătat foarte īngrijorat de cele aflate. Presupusese că acele trenuri erau pregătite īn scopul deportării evreilor.

A urmat o mobilizare rapidă, adică, īnştiinţarea tuturor persoanelor şi personalităţilor care puteau preveni punerea īn practică a menţionatei acţiuni. Era vara anului 1942. Ştirea s-a dovedit a fi reală. Iosif Grünberger a luat legătura cu Carol Reittter, ultimul preşedinte al mişcării sioniste din Transilvania şi Banat, organizaţie aflată īn ilegalitate. Reitter fusese proprietarul unei fabrici de calc de la Căvăran. Grünberger ia contactat şi pe fraţii Auscher. S-au consfătuit asupra a ceea pot ei să facă īn condiţiile date, hotărīnd o deplasare la Bucureşti şi, o alta, la Sibiu. Victor Auscher -- fabricant de textile īn Timişoara  - mai avea īn buzunar o autorizaţie de călătorie. El a fost acela care s-a deplasat la Bucureşti spre a avea convorbiri cu dr. Wilhelm Filderman şi cu A.L. Zissu, iar Iosif Grünberger a plecat la Sibiu, oraşul din care provenea spre a-l īntīlni pe mitropolitul Bălan[21].  Despre toate acţiunile de prevenire a deportărilor nu era străin niciunul din membrii comunităţii timişorene.     

Relaţia cu Nicolae Bălan - mitropolitul Transilvaniei cu mare influenţă asupra lui Antonescu -,  putea fi un lucru esenţial. Şi mai important era ca īnaltul prelat ortodox să accepte demersul pe līngă mareşal. Prin mijlocirea lui Ludwig Ferenc, preşedintele comunităţii evreilor sepharazi din Sibiu şi, īntīmplător, croitor al mitropolitului, Iosif Grünberger a avut acces relativ uşor la Bălan. Peste cīteva ore, mitropolitul l-a primit pe Iosif Grünberger şi a acceptat rugămintea acestuia de a pleca la Bucureşti spre a avea o īntīlnire cu şeful statului[22]. Din discuţia cu Ion Antonescu, mitropolitul Bălan aflase de existenţa unei īnţelegeri īntre guvernul Romāniei şi acela al Reich-ului lui Hitler privind eliminarea evreilor din Transilvania de sud şi Banat. La cererea īnaltului prelat, mareşalul a promis că va anula punerea īn practică a planului.

La solicitarea aceluiaşi Iosif Grünberger, a avut loc a doua importantă intervenţie īn scopul salvării evreilor. Ea a fost făcută de Iuliu Maniu. Liderul ţărănist avusese la rīndul său o īntrevedere cu mareşalul, aflīnd şi el de existenţa planului deportării evreilor īn lagărele naziste. Maniu invocase un argument forte spre a determina schimbarea deciziei lui Antonescu, adresīndu-i acestuia următoarea interogaţie: īn caz că germanii vor pierde războiul şi se va ajunge ca problema Transilvaniei să fie hotărītă cu ocazia tratativelor de pace, atunci cum se va justifica Romānia deīndată ce ea şi-a eliminat populaţia evreiască, iar Ungaria nu?  Era perioada īn care īn Ungaria nu se pusese īncă problema deportării. Se pare că ambele demersuri -- al mitropolitului Bălan şi al lui Maniu -- au fost decisive īn salvarea evreilor[23].  Să nu ne imaginăm că dictatorul acceptase dezinteresat anularea amintitului plan[31]. El se afla īntr-o situaţie politică fără ieşire. Nu putea īmpăca ambele orientări, eliminarea evreilor şi respectul cuvīntului dat lui Hitler pe de-o parte, dorinţa romānilor de a recupera Transilvania ocupată pe de altă parte. Acceptarea stopării planului are loc pe fondul īn care războiul evolua nefavorabil pentru Germania nazistă. De aici trebuie să īnţelegem că evreii din regiunile amintite au fost priviţi ca o posibilă monedă de schimb pentru liderul fascist.

Prin urmare, īn pofida tuturor ameninţărilor cu deportarea şi exterminarea, īn final, marea majoritate a evreilor din Timişoara, Banat şi sudul Transilvaniei a supravieţuit. O dată recunoscute tragediile petrecute īn Transnistria sub patronajul regimului Antonescu, dar şi indiscutabila orientare rasistă şi antisemită promovată şi toate consecinţele psihologice şi fizice ce au rezultat din aceasta, vom admite că reflecţia asupra istoriei evreilor romāni īn cel de-al doilea război trebuie să ţină seama de poziţia geografică a statului, context īn care diversitatea regională a jucat un rol important īn deciziile politice. Ambiguităţile īn politica externă -- adesea greu de īnţeles şi inacceptabile īn absenţa examinării condiţiei statului romān poziţionat īntre puteri profund ostile una celeilalte -- necesită analize şi interpretări nuanţate. Supravieţuirea evreimii din Transilvania de sud şi Banat aproape īn īntregimea sa este un aspect esenţial ce probează credibilitatea unui asemenea mod de a pune problema. Cu alte cuvinte, vreau să spun că termenii īn care discutăm şi definim problema evreiească transilvană şi bănăţeană īn timpul regimului Antonescu nu coincid termenilor folosiţi īn cazul evreilor din nordul  Moldovei, din Basarabia şi Transnistria.

Documentele descoperite īn Arhiva Muzeului Holocaustului din Washington, D.C. m-au ajutat să īnţeleg şi alte lucruri despre complicatul drum al salvării evreilor din Banat şi Transilvania de sud. Sīnt piese arhivistice ce vor dubla sau tripla informaţiile de mai sus. Este foarte posibil ca şi afirmaţiile ori ipotezele cuprinse īn acest articol să fie mult īmbogăţite īn momentul īn care voi fi īn măsură să editez colecţia de documente privind istoria evreilor din Timişoara şi Banat īn preajma şi īn timpul celui de-al doilea război.  Atunci vor putea fi făcute noi descrieri, trimiteri la statistici şi la alte izvoare de primă mīnă necesare cunoaşterii unui fragment de istorie regională şi a unui moment din istoria relaţiilor romāno-evreieşti[24].

Note:

1. Este vorba de legile antievreieşti introduse īn Ungaria īn anul 1939.

2. Arhivele Naţionale. Direcţia judeţeană Timiş, Fond Prefectura Judeţului Timiş-Torontal, Dosar nr. 107, filele 46 şi 231.

3. Cf. Discuţia cu prim rabin dr. Ernest Neumann din 15 martie 2002.

4. Arhiva Comunităţii Evreieşti din Timişoara (ACET), Dosar nr. 102, Diverse acte 1943-1944; Vezi şi Victor Neumann, Istoria evreilor din Banat, pp. 154-155, notele 50-51. 

5. Cf. Arhivele Naţionale Bucureşti, Fond preşedinţia Consiliului de Miniştri, Cabinet, dosar 484/1941, fila 66, apud Lya Benjamin, Definiţia "rasială" a calităţii de evreu īn  legislaţia din Romānia (1938-1944), īn Anuarul Institutului de Istorie din Cluj-Napoca, Editura Academiei Romāne, vol. XXXIV, 1995, p.133. 

6. Vezi Evreii din Romānia īntre anii 1940-1944, vol.II, Problema evreiască īn stenogramele Consiliului de Miniştri, Ediţie Lya Benjamin, Hasefer, 1996.

7. Dr. Paul Grünberger - Mărturie privind situaţia evreilor din Banat şi Transilvania īn timpul celui de-al doilea război mondial. Conform mărturiei sale, 100 de evrei timişoreni fuseseră deportaţi īn Transnistria, de unde nu s-au mai īntors niciodată. Grünberger a văzut īn gara Chizătău trenul cu cele două vagoane care transportaseră amintiţii evrei. Vagoanele aveau uşile deschise, prin urmare unii dintre deportaţi au fost recunoscuţi de colegii lui Grünberger din detaşamentul de muncă forţată din gara Chizătău. Mulţumesc ziaristului Vasile Grunea din Cluj, apropiat al familiei Grünberger, care cu deosebită amabilitate mi-a pus la dispoziţie caseta conţinīnd īnregistrarea mărturiei lui Paul Grünberger. Este vorba despre una dintre cele mai credibile mărturii. Prin cercetări documentare  am reuşit să verific unele dintre informaţiile relatate, toate confirmīnd aceaşi realitate.  Am avut astfel ocazia să īnţeleg aspecte neclare şi să īmbogăţesc descrierile cuprinse īn anterioarele mele cărţi dedicate istoriei evreilor. Paul Grünberger - medic de profesie - era originar din Sibiu, familia sa refugiindu-se la Timişoara īn timpul războiului. El s-a stabilit īn Israel īn anul 1962.

8. U.S. Holocaust Memorial Museum Archive (USHMMA).

9. Jean Ancel, Documents concerning the Fate of the Romanian Jewry during the Holocaust, vol. VII, The Beate Klarfeld Foundation (volum multigrafiat). Vezi capitolul de documente: Activitatea cultului mozaic din īntreaga ţară de la 1918 pīnă la 1943. Vezi şi Arhiva Comunităţilor Evreieşti din Timişoara (ACET), Dosar nr.73/1943.

10. Cf. USHMM, RG 20000.224, Stalinist Trials of the Romanian Zionists, Raport al Inspectoratului Regional de Poliţie Timişoara (nedatat, probabil, din 1942), p.14. Vezi detalii şi trimiteri la alte izvoare īn Victor Neumann, Istoria evreilor din Banat, pp. 142-143.

11. USHMMA, RG 25004, Reel 10, Romanian Information Service Records, 1936-1966, Raport al Serviciilor Secrete Romāne intitulat: Organizaţiunile oculte internaţionale evreeşti. Acţiunea lor īn Romānia prin Ligile culturale, Lojile Masonice şi Cluburile Sportive,  p.20. 

12. Cf. Mărturia lui Paul Grünberger.

13. Scrisoare trimisă cabinetului Antonescu de către un cerc de intelectuali timişoreni. Cf. ACET, Dosar nr. 75/1941, fila 105.

14. USHMMA -- RG 25010 M, Reel 13. Nota informativă nr. 1766 din 28 februarie 1942, Inspectoratul de Jandarmi Craiova. Este prezentată starea de spirit īn armata romānă, condiţiile de transport şi medicale.corupţia, nemulţumirile şi criticile populaţiei. Vezi şi Nota informativă nr.1664 din 4 februarie 1942, Legiunea de Jandarmi Olt.

15. Raul Hilberg, The Distruction of the European Jews, Chicago, 1967, pp. 257-266. Vezi şi ediţia īn limba romānă apărută la Ediutura Hasefer, 1997, traducere de Dina Georgescu, Alexandru şi Magdalena Boiangiu.

16. Cf. Evreii din Romānia īntre anii 1940-1944. Problema evreiască īn stenogramele Consiliului de Miniştri, vol. II, Ediţie Lya Benjamin, Bucureşti, Hasefer, 1996, p. 452.

17. Ibidem, p.453.

18. Ibidem.

19. Raul Hilberg, op.cit.

20. Victor Neumann, Istoria evreilor din Banat, pp. 148-159.

21. Iosif Grünberger se refugiase īmpreună cu familia sa de la Sibiu la Timişoara. Cf. Mărturia lui Paul Grünberger.

22. Ibidem.

23. Ibidem.

24. Vezi Victor Neumann, "Between Hungary and Romania: The Case of the Southern Transylvania's Jews During the Holocaust", īn revista "East European Studies", Woodrow Wilson Center for International Center for Scholars, September, 2001. Cf. şi Meeting Report nr.236 pe site-ul https://wwics.si.edu/ees/reports/2001/236neu.htm