Lajos Für

DIN ISTORIA PROTECŢIEI DREPTURILOR MINORITĂŢILOR

Minorităţi confesionale

Īn ce priveşte abordarea din perspectivă internaţională a problemei protecţiei drepturilor minorităţilor, īnceputul – afirmă cercetătorii – l-au făcut, oricāt ar suna de ciudat, oricāt ar fi de surprinzător, acordurile (tratatele, edictele) īncheiate (emise) de sultanii mahomedani turci – după cucerirea Bizanţului – cu grecii şi armenii creştini şi cu popoarele slave pravoslavnice, pentru ca aceştia să-şi poată exercita credinţa.

Cu adevărat pentru prima oară īnsă, protecţia internaţională a minorităţilor s-a realizat prin semnarea, īn 1555, a Păcii confesionale de la Augsburg. Īn cadrul acestui document – care, mai tārziu, cu ocazia Păcii de la Viena (1606), īncheiată, după cum se ştie, īntre principele Transilvaniei şi īmpăratul romano-german (īn acelaşi timp, rege al Ungariei), de teama influenţei turceşti, va fi ridicat la rangul de tratat „internaţional” –, părţile garantau, de comun acord, dreptul confesiunilor protestante de a-şi practica liber cultul.

Īn 1648, Pacea Westfalică va fi cea care, pe baze mai ample, extinzānd sistemul garanţiilor internaţionale, va statua drepturile minorităţilor confesionale. Īn cadrul acestui tratat, numeroase puteri europene – printre ele, şi principele transilvan – garantau minorităţilor protestante drepturi egale cu majoritatea catolică. Părţile semnatare ale tratatului de pace se obligau ca, īn caz de necesitate, să apere drepturile acestor minorităţi chiar şi cu arma īn mānă (articolul 13). Dincolo de asumarea comună a garanţiilor, formula dădea īn acest fel cale liberă posibilităţii celei mai samavolnice puneri īn practică a „apărării drepturilor” : intervenţia armată. (Să notăm, doar īn paranteză: cānd, īn 1859, absolutismul austriac a dispus lichidarea autonomiei Bisericilor protestante maghiare, īmpotriva acestei măsuri arbitrare s-a reacţionat prin intervenţia pe lāngă puterile protestante ale Europei, ocazie cu care s-a invocat, printre altele, şi acest tratat de pace.)

Un nou moment important īn istoria protecţiei drepturilor minorităţilor l-a constituit Congresul de la Viena. Conform tratatului convenit īn 1815, sub īnvelişul asigurării drepturilor confesionale – ca un semn al vremurilor noi –, erau deja prezente, īn germene, elemente ale sistemului de protecţie a drepturilor minorităţilor etnice. Īn două direcţii īn acelaşi timp. Documentul garanta, pe de o parte, drepturile minorităţii catolice ce trăia pe teritoriul luat de la Regatul Sardiniei şi anexat la cantonul genevez, prevăzānd, īn cazul īncălcării acestora,  posibilitatea ca regele Sardiniei să poată face plāngere. Pe de altă parte, au fost adoptate prevederi īn domeniul apărării drepturilor minorităţilor īn urma dezmembrării Poloniei. Actul final, semnat la 9 iunie 1815, o dată cu terminarea lucrărilor, obliga cele trei puteri ocupante – fiecare pe teritoriul care-i revenise – să dea polonezilor garanţii că-şi pot crea şi īntreţine instituţii cu caracter naţional.

Protecţia minorităţilor naţionale

Tratatul de pace de la Paris (1856) elaborat īn urma Războiului Crimeii prevedea, pentru prima dată īn istorie, deopotrivă interzicerea discriminării lingvistice şi rasiale. Aspect, de altfel, cīt se poate de explicabil, căci Europa epocii de care vorbim – īn Apus şi īn Răsărit īn aceeaşi măsură – era bāntuită de spiritul amorsat şi incendiator al mişcărilor naţionale.

O schimbare decisivă au adus-o īnsă tratatele de pace de după primul război mondial. Īncă īnainte de terminarea războiului – cu scopul declarat de a neutraliza, īn perspectiva viitorului, duşmănia īnverşunată dintre naţiuni şi naţionalităţi –, au fost date publicităţii renumitele „puncte wilsoniene” . Unul dintre cele paisprezece puncte ale programului de pace elaborat de preşedintele Statelor Unite prevedea, īn legătură cu soarta Monarhiei Austro-Ungare: „Popoarelor Austriei şi Ungariei trebuie să li se acorde cea mai deplină posibilitate de dezvoltare de sine stătătoare (autonomă).” Īn spiritul ideilor wilsoniene a fost creată apoi, la 1 mai 1919, una dintre comisiile speciale ale Conferinţei de pace de la Paris, care avea ca sarcină elaborarea proiectelor de tratat privitoare la protecţia drepturilor minorităţilor.

De la bun īnceput īnsă, Comisiei pentru Statele Noi şi Protecţia Minorităţilor, īnfiinţată la indicaţia nemijlocită a lui Wilson, Lloyd George şi Clemenceau, i s-au fixat atribuţii doar la nivelul tratatelor de pace care urmau să fie īncheiate cu statele noi şi cu cele mărite teritorial din Europa Centrală şi de Sud-Est. Disputele izbucnite pe această temă reproşau tocmai caracterul circumscris al cuprinderii geografice. Pe bună dreptate, statele respective considerau inechitabilă decizia conferinţei de pace de a le impune doar lor obligativitatea sistemului de protecţie a drepturilor minorităţilor şi, īn felul acesta, de a nu ţine seama de necesitatea respectării lui din perspectivă universală. Conducătorul delegaţiei poloneze a fost primul care a luat poziţie – urmat apoi de prim-miniştrii cehoslovac, iugoslav şi grec – īmpotriva abordărilor cu caracter unilateral adoptate de cei care lucrau la elaborarea documentelor.

După discuţiile ce au avut loc cu fiecare stat īn parte, proiectul privitor la minorităţi al comisiei a fost prezentat īn şedinţa plenară a conferinţei de pace. Polonezii au protestat şi īn acest cadru. Īn ce-i priveşte, romānii au declarat că acceptă prevederile legate de protecţia drepturilor minorităţilor doar dacă aceste obligaţii vor fi extinse asupra tuturor membrilor Societăţii Naţiunilor. Prim– ministru cehoslovac Kramar a declarat: īn condiţiile īn care guvernul pe care-l conduce şi-a propus deja să īnscrie drepturile minorităţilor īn Constituţia ţării sale, nu mai vede necesitatea acceptării sancţiunilor cu caracter internaţional, căci prin aceasta nu s-ar face altceva decāt să se dea cale liberă amestecului īn treburile interne. Argumente asemănătoare a prezentat şi ministrul de externe al Regatului Sīrbo-Croato-Sloven. Surprinzător a fost īnsă că au luat poziţie īn favoarea respingerii articolelor privitoare la minorităţi atīt Clemenceau – care continua să īmpărtăşească ideea necesităţii acestei comisii –, cīt şi īntreaga delegaţie franceză. Au sprijinit īnsă ideea apărării minorităţilor conducătorii Statelor Unite, Marii Britanii şi Italiei. Īn acest fel, respectivele state s-au văzut nevoite īn cele din urmă să-şi asume obligativitatea – circumscrisă geografic – a sistemului de protecţie a drepturilor minorităţilor.

„Făcătorii păcii” ştiau desigur cīt se poate de bine că, oricāt de exact formulate şi oricāt de prevăzător redactate ar fi fost drepturile minorităţilor, şi oricāt de obligatorii la nivel internaţional, doar transpunerea īn practică, afirmarea īn viaţa reală a acestora poate da adevărata măsură a valorii lor. Tocmai de aceea a devenit problema garanţiilor juridice menite să asigure ducerea lor la īndeplinire unul dintre punctele cardinale ale dezbaterilor. Dintre diferitele puncte de vedere, conferinţa şi-a īnsuşit īn cele din urmă, īn esenţă, planul cehoslovac. Conform acestuia, statele obligate să adopte sistemul internaţional de protecţie a drepturilor, puteau fi silite să ia măsuri de remediere a situaţiei doar īn cazul unor reclamaţii mai grave ori a unor evidente īncălcări a drepturilor minorităţilor. Doar īn astfel de situaţii putea fi aplicată tragerea la răspundere. De altfel, Consiliul Societăţii Naţiunilor era obligat să se ocupe de plāngerile venite din partea minorităţilor doar dacă unul dintre membrii Consiliului īşi īnsuşea plāngerea şi se angaja s-o īnainteze. Examinarea plāngerilor era de competenţa Tribunalului Internaţional Permanent. Īmpotriva deciziilor luate de acesta nu se mai putea face recurs. După cum se poate constata, atīt de importantul sistem de garanţii era anemic, vulnerabil, putīnd fi eludat şi dejucat cu cea mai mare uşurinţă.

Punerea īn aplicare rămāne inoperantă

Īn cele din urmă, nouă au fost statele care au fost obligate să se angajeze să respecte drepturile minorităţilor: Polonia, Cehoslovacia, Ungaria, Austria, Regatul Sīrbo-Croato-Sloven, Romānia, Grecia, Bulgaria şi Turcia. Din punct de vedere juridic, marea majoritate a prevederilor din tratatele de pace referitoare la protecţia minorităţilor se īncadrau īn sfera burghezo-liberală a drepturilor universale cu caracter individual ale omului, fiind stipulate, īntr-o proporţie restrānsă, şi aşa-numite drepturi de grup (colective).

Printre drepturile universale ale omului, erau īnscrise libertăţile ce trebuiau asigurate „fără deosebire de naştere, naţionalitate (nationalité), limbă, rasă sau religie” , īn mod egal; recunoaşterea, fără nici o discriminare, a cetăţeniei şi drepturilor cetăţeneşti respective pentru toţi indivizii (maghiari, polonezi, romāni etc.) de pe teritoriul statului, ce trec la statul respectiv o dată cu trasarea noilor frontiere sau care se nasc pe aceste teritorii; egalitatea īn faţa legii, ca şi īn privinţa drepturilor politice; libera exercitare a profesiunilor. Īntr-un anumit sens, prevederile care asigurau utilizarea neīngrădită (īn viaţa particulară şi īn cea publică, īn presă, īn adunări publice) a limbii materne aveau de-acum tangenţe cu drepturile colective. Īn varianta maghiară a tratatului de pace, se stipula că cetăţenii aparţinīnd minorităţilor „au dreptul să īnfiinţeze pe cheltuială proprie instituţii de binefacere, religioase sau sociale, şcoli şi alte aşezăminte de educaţie, pe care să le administreze şi să le controleze, cu dreptul de a-şi utiliza īn cadrul lor, īn mod liber, propria limbă şi de a-şi exercita liber propria religie.”   Minorităţilor trebuie să li se garanteze īnvăţămānt īn limba maternă īn şcolile elementare (de la caz la caz, gimnaziale). „Minorităţilor trebuie să li se asigure posibilitatea de a beneficia şi de a utiliza o parte echitabilă din toate acele sume” care au ca scop investiţii de interes public.

Unele tratate aveau īn vedere – corespunzător situaţiei specifice a minorităţilor – şi drepturi specifice. Īn cadrul tratatului īncheiat cu Polonia, partea referitoare la apărarea minorităţilor stipula drepturi speciale pentru numeroasa populaţie evreiască (īn privinţa comunităţilor religioase, a şcolilor etc.). Tratatul cu Cehoslovacia asigura īn mod caracteristic şi efectiv drepturi de grup şi autonomie teritorială pentru rutenii care, īn mare, trăiau grupaţi compact īn Rusia [actuala Ucraină – n.t.] Subcarpatică. Īntre graniţele fixate de puterile aliate şi asociate, statul trebuia să le asigure, „īn concordanţă cu caracterul unitar al Cehoslovaciei, cea mai largă autonomie” . „Teritoriul rutenilor situat la sud de Carpaţi [Regiunea Subcarpatică – n.t.] dispune de o Adunare Provincială autonomă.” Această adunare urma să exercite funcţia legislativă, īn fruntea provinciei fiind guvernatorul. Romānia a fost obligată să legifereze emanciparea evreilor şi „să acorde, sub controlul statului romān, comunităţilor de secui şi saşi din Transilvania autonomie locală īn chestiunile religioase şi şcolare” . Această autonomie a fost – după cum se poate constata – substanţial mai restrānsă, de un grad inferior comparativ cu ceea ce trebuia să asigure rutenilor tratatul cu Cehoslovacia.

Sistemul de protecţie a drepturilor minorităţilor elaborat īn cadrul Păcii de la Versailles, ca şi sistemul tratatelor privind minorităţile au constituit doar un cadru, şi, īn lipsa unor garanţii corespunzătoare, asta au şi rămas. Dincolo de raţiunile juridice şi de principiu, nu li se poate contesta un avantaj – singurul de altfel: au deschis calea şi au oferit o bază juridică pentru formularea existenţei abuzurilor, pentru „divulgarea” lor. Au īnlesnit apariţia unui curent de opinie care să facă auzită această problematică, iar, cānd tensiunea devenea insuportabilă, au oferit posibilitatea depunerilor de plāngeri. Cu toate că remedii eficiente nu s-au găsit pentru nici una dintre situaţiile reclamate, amintitele tratate de pace continuă să ocupe şi azi un loc proeminent īn sistemul internaţional de protecţie a drepturilor minorităţilor etnice.

După īnfrāngerea fascismului

Şi totuşi, ignorarea, după cel de– al doilea război mondial, a sistemului internaţional de protecţie a minorităţilor n-a fost determinată de ineficacitatea legilor de pānă atunci, şi nici de experienţe defavorabile īn acest domeniu. Ca reacţie la brutalitatea sistemelor fasciste, care au utilizat chestiunea naţională īn scopuri agresive, ridicānd exaltarea rasială şi, deopotrivă, persecuţia rasială la rang de politică de stat, principala misiune a noii abordări a acestei probleme s-a definit din perspectiva protecţiei drepturilor individuale, şi nu a celor comunitare. Se considera că dacă drepturile omului sīnt – pretutindeni şi pentru toţi – asigurate īn mod egal, e imposibil să se aducă atingere drepturilor comunităţilor.

Winston Churchill, unul dintre conducători de vază ai puterilor aliate, declara, la 15 decembrie 1944, īn Parlamentul englez: „...expulzarea minorităţilor pare să constituie rezolvarea cea mai mulţumitoare şi mai practică” . Nu mult după aceea, Edvard Benes īşi afirma triumfător o idee dragă lui de foarte mult timp: „Cehoslovacia va deveni stat naţional, fără minorităţi naţionale: iar acest scop trebuie realizat īn parte prin expulzarea minorităţilor, īn parte prin asimilarea lor forţată.”

Īn astfel de īmprejurări, nici nu e de mirare că, mai tārziu, cānd s-a elaborat (iunie 1945) textul Cartei ONU, iar mai apoi, la trei ani distanţă, Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, doar trei state – Uniunea Sovietică, Iugoslavia şi, propunānd unele compromisuri, Danemarca – ar fi propus introducerea īn aceste documente a unui articol aparte despre drepturile speciale – colective – ale minorităţilor. Propunerile au fost īnsă respinse de Adunarea Generală cu o mare majoritate de voturi. Ambele documente vorbeau doar de principiul tratamentului egal aplicat indivizilor (“fără deosebire de rasă, sex, limbă, religie” ). „Dacă drepturile individuale ale omului sīnt respectate – declara Eleanor Roosevelt, exprimānd punctul de vedere al majorităţii –, nu mai e nevoie de proclamarea drepturilor minorităţilor.”

Cu mult mai tranşant au respins reprezentanţii occidentali ai puterilor aliate pretenţiile de natură juridică ale minorităţilor. „Cetăţeanului Statelor Unite ale Americii – afirma Walter Bedell Smith īn 1946 – īi e greu să īnţeleagă de ce vor unii să păstreze minorităţile naţionale,īn loc să le asimileze.” Punct de vedere confirmat de colegul englez al acestuia: „Sunt de acord – a răspuns Lord Hood. – Scopul nostru trebuie să fie mai degrabă acela ca minorităţile rasiale să fie asimilate īn ţările īn care trăiesc decāt să le prelungim viaţa.”

Cu o zi īnaintea votării Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului, ONU a aprobat, la 9 decembrie l948, convenţia adiţională privind crimele īmpotriva umanităţii. Īn legătură cu acest document, trebuie să punem īn evidenţă două aspecte. Cānd, formulāndu-şi opoziţia din perspectivă juridică, convenţia interzice exterminarea „īn totalitate sau parţială a oricărui grup naţional, etnic, rasial ori religios” , ea face expres referire – deşi īntr-o formă negativă, bazată pe interdicţie – la grupurile minoritare. Mai important pare īnsă, din punct de vedere istoric, unul dintre momentele dezbaterilor care au avut loc īn cadrul ONU. Era la īnceputul afirmării mişcărilor de eliberare de sub dominaţia colonială; īn aceste condiţii, Uniunea Sovietică ar fi vrut să obţină (īn consens cu aliaţii ei) īnscrierea īn convenţie a unui articol special privind genocidul cultural. Ce īnţelegea URSS prin formula bine drămuită a acestei concise propuneri? Īnţelegea – conform spuselor reprezentantului sovietic Aleksandr Morozov – fapta „ce are ca scop suprimarea limbii, culturii sau religiei unui grup naţional, rasial ori religios” . A adăugat că genocidul cultural este o varietate a crimei īmpotriva umanităţii şi că Uniunea Sovietică „consideră acest lucru ca o faptă īndreptată spre nimicirea unui grup sau altul de oameni” .

Documentul care vorbeşte pentru prima oară īn mod explicit despre drepturile – formulate din perspectiva persoanei, dar cu implicaţii la nivel colectiv –  ale grupurilor minoritare este Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, care, īn articolul 27, adoptat la 16 decembrie 1966, prevede: „Īn statele īn care există minorităţi etnice, religioase sau lingvistice, persoanele aparţinīnd acestor minorităţi nu pot fi lipsite de dreptul de a avea, īn comun cu ceilalţi membri ai grupului lor, propria lor viaţă culturală, de a-şi profesa şi practica propria religie sau de a-şi folosi propria limbă.” Au trebuit să treacă alţi zece ani pānă cānd pactul a fost ratificat de unele state; īn aceste condiţii, el n-a putut intra īn vigoare decāt abia īn 1976.