Zoltįn Szįsz

 UN „ DAR” DE VALOARE ĪNDOIELNICĂ

Regiunea Autonomă Maghiară a secuilor

Ţinutul secuiesc, Terra Siculorum, zonă situată īn partea sud-estică a Transilvaniei, este, din cele mai vechi timpuri, patria ramurii răsăritene a poporului maghiar. Secuii – care, īn calitatea lor de urmaşi ai tribului cabar de războinici aliaţi ai ungurilor, deveniseră grănicerii de odinioară – locuiesc aici, conform legendelor, īncă din epoca hunilor, iar, după mărturia cercetărilor istorice, īncepānd cu secolele al XI-lea şi al XIII-lea. Īn legătură cu problema obārşiei lor, ştiinţa istoriei īşi poate continua dezbaterile. Īn ce priveşte īnsă chestiunea apartenenţei acestora, istoria şi-a spus de mult cuvāntul. De cānd deţinem cunoştinţe pertinente despre ei, īi ştim maghiari; nici măcar ciudata lor scriere runică de tip turcic nu ne īngăduie să tragem vreo concluzie diferită. Cert este faptul că īn regatul medieval, īn acea structură multicoloră şi complexă ce nu poate fi asemănată cu statul naţional monolitic modern, secuii trăiau (ca şi cumanii ori saşii) īntr-o lume aparte, autonomă, ocupaţia lor cotidiană reprezentānd-o, īn cea mai mare parte, creşterea animalelor. Pe structura lor tribală, s-au format, pānă spre sfārşitul Evului Mediu, unităţile administrative cunoscute sub numele de scaune, īn fruntea celor şapte scaune aflāndu-se comitele secuilor. Secuii dispuneau īn totalitate de drepturi (militar-)nobiliare, īn realitate īnsă fenomenul de diferenţiere socială a fost de natură să le lezeze unitatea. Īntre fruntaşi (főemberek/ primores) călăreţi (lófők/primipili) şi secuii de rānd (gyalogok/pixidarii), au apărut adevărate falii; „ din exterior” , ţinutul secuiesc era socotit totuşi ca fiind unitar, locuitorii considerāndu-i teritoriul ca aparţināndu-le de drept.

Īn 1437, ei reprezintă deja, alături de nobili (maghiari) şi saşi, una dintre „ naţiunile medievale” recunoscute ale Transilvaniei. După căderea, īn 1541, a Budei, unii suverani ai Principatului Transilvaniei īn curs de formare au īncercat să le impună noi dări şi servicii. Cu secuii, care se apărau cu īncăpăţānare, au fost īn relaţii īncordate atīt Ioan Sigismund, cīt şi dinastia Bįthori; de forţa lor militară īnsă au avut nevoie atīt ei, cīt şi marii-principi ai „ epocii de aur a Transilvaniei” , fapt pentru care le-au īntărit, īn repetate rānduri, libertăţile. Ţinutul secuiesc, cu numeroasele scaune din care era format, a ajuns īn epoca modernă īn situaţia oricărui alt comitat: şi-a păstrat autoadministrarea, dar, īn acelaşi timp, puterea exercitată de organele de guvernare centrale era tot mai pregnantă.

Cu toate că īn perioada de īnceput a statalităţii moderne autonomia secuiască n-a avut de suferit, īn 1876 scaunele au fost desfiinţate, creāndu-se cele patru comitate secuieşti: Mureş-Turda, Ciuc, Odorhei şi Trei Scaune, cu o populaţie de aproximativ 400 000 de locuitori, formată, īn proporţie covārşitoare, din maghiari (erau, folosind o expresie uzitată, „ curat ungureşti” ); din acel moment, ele nu se mai deosebeau cu nimic de celelalte comitate. De independenţa lor de odinioară, mai amintea cel mult, şters, faptul că Franz Joseph īşi păstrase, pe lāngă alte titluri, pe cel de „ comite al secuilor” ...

Cele patru judeţe secuieşti au dăinuit, cu mici modificări, şi după Trianon; īn ce le priveşte, cel de-al doilea Arbitraj de la Viena, din 1940, apoi reinstalarea puterii romāneşti n-au venit nici ele cu reorganizări semnificative.

Regiunea Autonomă Maghiară

Īn avāntul rapidelor transformări petrecute după preluarea deplină, īn decembrie 1947, a puterii de către comunişti, Partidul Muncitoresc Romān nu s-a ocupat de problema naţională. A luat act de starea de lucruri existentă cu īncepere din 1944–45 (grădiniţe, şcoli, presă, instituţii culturale maghiare, Universitatea Bolyai), căci anterior fusese unul dintre apărătorii drepturilor minorităţilor, iar Uniunea Populară Maghiară, de stānga, care (īn afară de Biserici) era singurul organ serios de reprezentare a intereselor populaţiei maghiare, fusese unul dintre aliaţii lui importanţi īn lupta pentru preluarea puterii. Constituţia improvizată din anul 1948 s-a mulţumit cu declararea generală a dreptului minorităţilor de a-şi utiliza neīngrădit limba maternă, īn acest context nefăcāndu-se referire la nici un teritoriu cu statut special ori la autonomie (art. 24). E o realitate că īn primii ani ai regimului comunist s-a afirmat īn practica de zi cu zi a politicii naţionale o toleranţă demnă de remarcat. Īn toiul luptei īnverşunate duse „ īmpotriva elementelor vechii lumi” , cānd se trecuse la condamnarea „ separatismului naţional” , īnscenāndu-se procese īmpotriva reprezentanţilor „ stāngişti” şi de „ dreapta” ai vieţii publice maghiare din Transilvania (ca, de pildă, īmpotriva lui Įron Mįrton, episcopul de Alba Iulia, a social democratului Istvįn Lakatos, a specialistului īn politica economică Pįl Szįsz şi a multor altora), şcolile, instituţiile maghiare funcţionau, ziarele, revistele, cărţile apăreau, filmele erau titrate īn două limbi (producţie romānească de filme īncă nu exista), utilizarea limbii materne nu era interzisă. Īn comparaţie cu Cehoslovacia, lucrurile stăteau bine...

Īn 1951, s-a realizat o nouă īmpărţire administrativă, sancţionată de noua Constituţie, adoptată īn anul 1952. Īn locul judeţelor de pānă atunci, constituite pe temeiul unor tradiţii istorice, au fost proiectate optsprezece „ regiuni” uriaşe, noua Constituţie enumerānd printre acestea şi Regiunea Autonomă Maghiară, īnfiinţată prin reunirea celor patru judeţe secuieşti.

Azi īncă nu ştim cum s-a născut această unitate administrativă cu o denumire atīt de originală, nu cunoaştem numele celor care au gāndit-o. Obligativitatea imitării modelului sovietic nu poate explica decāt parţial lucrurile. Cercetătorii din Ungaria pe care i-a interesat această chestiune (Ildikó Lipcsey, Gįbor Vincze) au ajuns la concluzia că īnfiinţarea „ regiunii autonome” a fost necesară ca paravan īn vederea lichidării – de-acum inutilei – Uniuni Populare Maghiare. E posibil, e verosimil, doar atestat documentar nu este īncă. Logică pare īnsă şi cealaltă explicaţie: trebuia asigurată utilizarea neīngrădită a limbii materne īn această regiune ce īngloba o treime a populaţiei maghiare din Transilvania, pentru ca apoi, īn celelalte ţinuturi (īn Cluj, Satu Mare, Oradea şi īmprejurimi, ca şi īn alte zone īn care formau o parte importantă a populaţiei), folosirea limbii maghiare să poată fi limitată, iar instituţiile maghiare să poată fi slăbite. O astfel de tendinţă şi-a şi făcut simţită prezenţa īn desfăşurarea ulterioară a evenimentelor, dar, īn lipsa izvoarelor documentare, nu putem şti īn ce măsură a fost acest proces gāndit dinainte. Un istoric romān (I. Calafeteanu) afirmă īnsă că, prin crearea acestei regiuni, cercurile puterii din jurul lui Petru Groza, neavānd destul sprijin din partea propriului popor, vroiau să-şi asigure o bază sigură exact la nivelul populaţiei maghiare.

Pare īnsă mai verosimil ca enigma să n-aibă nevoie de o explicaţie prea savantă. Partidul – la sugestia sovieticilor sau fără ea – a recunoscut că un gest simbolic poate avea o reală importanţă.

Să nu uităm că după 1920 ideea autonomiei Transilvaniei sau a populaţiei maghiare de acolo s-a pus nu doar īn general, ci şi īn rāndurile comuniştilor au apărut īn mod explicit sugestii referitoare la autonomia ţinutului secuiesc „ compact” . Delegaţia ungară de pace – se pare – a vrut ea īnsăşi să propună acest lucru īn 1946. Acum, īn 1952, prin acest gest, „ problema naţională a fost rezolvată” , sau, conform afirmaţiei secretarului general Gheorghiu-Dej, autonomia teritorial-administrativă e de natură să īntărească īncrederea reciprocă a oamenilor muncii romāni şi maghiari. A fost, aşadar, o măsură de „ īntărire a īncrederii” ; un minimum de 550 mii de secui dintr-o zonă de locuire compactă – o treime din populaţia de un milion şi jumătate de unguri – au căpătat autonomie lingvistică: maghiara a devenit prima limbă oficială (cei aproape 200 mii de romāni din zonă aveau, desigur, deplină libertate lingvistică). Statutul de funcţionare ar fi urmat să fie elaborat de autorităţile regiunii īnseşi, dar – deşi Constituţia prevedea expres – acest lucru nu s-a mai realizat.

Regiunea Mureş-Autonomă Maghiară

Se pare că regiunea a funcţionat netulburat, dar, īn 1960, invocāndu-se motive practice, teritoriul a fost redesenat. Īn mare, a rămas de aceleaşi dimensiuni (12 250 km pătraţi), dar zona Trei Scaune i-a fost luată, hotarul sudic trecānd pe la Băile Tuşnad; īn schimb, a primit raionul Luduş, Tīrnăveni, astfel īncāt spre apus hotarul i se īntindea pānă la Cāmpia Turzii şi Blaj. Prin această măsură, majoritatea maghiară de peste trei sferturi de pānă atunci a scăzut la abia două treimi. A primit denumirea de Regiunea Mureş–Autonomă Maghiară. Cu noua zonă, mai industrializată, care i-a revenit şi īn urma unui tot mai febril proces de investiţii care s-a declanşat după 1955, producţia industrială a ajuns īn 1965 de opt ori mai mare faţă de cea realizată īn 1950. Cea mai mare īntreprindere devine noul Combinat de īngrăşăminte azotoase din Tīrgu Mureş. Industrializarea s-a īmpletit cu accelerarea procesului de imigrare īn zonă a populaţiei romāneşti – proces īncurajat şi la nivel oficial. (Proporţia locuitorilor maghiari ai Tīrgu Mureşului a scăzut de la 74% īn 1956 la 63% īn 1977, pentru ca azi scadă la 51%.) Īn noul val de mari transformări petrecute īn 1968, regiunea, autonomă cu numele, a fost desfiinţată. Raţiuni economice şi administrative au determinat revenirea īn Romānia la sistemul judeţelor. Mureş, Covasna şi Harghita constituie „ judeţele succesoare” . Īn zilele noastre, din Regiunea Mureş-Autonomă Maghiară n-a mai rămas decāt amintirea, o amintire controversată. Ce folos cu Institutul său medico-farmaceutic, institutul de teatru, institutul pedagogic, cu utilizarea pe scară largă a limbii maghiare, dacă n-a avut  nici un fel de autonomie?

Īn general, populaţia maghiară şi-a păstrat identitatea doar īn proporţia de care e īn stare pe termen lung o comunitate compactă ea īnsăşi – socotind şi unele aspecte de erodare a ei. Ponderea şi rolul instituţiilor sīnt īnsă totdeauna importante. Privind īnapoi din perspectiva prezentului şi ţinānd seama de naţionalismul agresiv al perioadei tārzii a epocii Ceauşescu, Regiunea Autonomă Maghiară nu poate fi privită – sub aspectul perpetuării identităţii secuieşti – ca o experienţă cu totul neīnsemnată, lipsită de aspecte instructive.