LEGEA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PRIMAR AL STATULUI

ȘI ÎNVĂȚĂMÂNTUL NORMAL-PRIMAR

(extrase)

Adoptată: 24 iulie 1924, la București.

Text: Monitorul Oficial nr. 161, 26 iulie 1924, p. 8602–8629.

TITLUL I

ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR

Secțiunea l

Capitolul I
Dispozițiuni generale

Art. 1 – Învățământul primar formează primul grad al învățământului. EI cuprinde:

1. Școala de copii mici (grădinițe de copii);

2. Școala primară;

3. Școalele și cursurile de adulți;

4. Școalele și clasele speciale pentru copii debili și anormali educabili.

Art. 2 – Învățământul primar se predă:

În școalele statului (școale publice);

În școalele sau institutele particulare autorizate de stat și în familie, conform Legii învățămăntului particular.

Art. 3 – Școalele primare publice sunt nu numai acelea înființate în conformitate cu această lege de către stat, ci și acelea înființate de către comune sau județe, cu autorizarea Ministerului Instrucțiunii, prin care se va face numirea și plata personalului didactic.

Art. 4 – Îndrumarea și supravegherea generală a învățămăntului primar sunt în sarcina statului, care le exercită prin Ministerul Instrucțiunii.

Nici o școală nu se poate înființa fără autorizarea Ministerului Instrucțiunii și fără a se conforma cu dispozițiunile legii în vigoare.

Ministerul Instrucțiunii întocmește regulamentele și programele de învățământ ale școalelor prevăzute la art. 3 al acestei legi, cercetează și aprobă regulamentele de conducere și funcționare, precum și programele școalelor particulare.

Art. 5 – Învățământul primar este unitar în tot cuprinsul țării.

Art. 6 – Învățământul primar este obligatoriu și gratuit în condițiunile prevăzute de această lege.

Părinții, tutorii și toți acei care au sub autoritatea sau îngrijirea lor copii orfani, cetățeni români, sunt datori să dea copiilor lor instrucțiunea elementară, absolut indispensabilă oricărui cetățean, cuprinzând programul complet al școalei primare, astfel cum e prevăzut în această lege.

Art. 7 – Învățământul primar în școalele statului se predă în limba română.

În comunele cu populație de altă limbă decât limba română, Ministerul Instrucțiunii Publice va înființa școale primare cu limbă de predare a populației respective, în aceeași proporție ca și în comunele românești. În aceste școale studiul limbii române va fi însă obligatoriu în numărul de ore stabilit de regulament.

Art. 8 – Cetățenii de origine română, care și-au pierdut limba maternă, sunt datori să-și instruiască copiii numai la școalele publice sau particulare cu limba română de predare.

Art. 9 – În școalele primare de orice fel, fie publice, fie particulare, nu se pot introduce alte manuale didactice decât acelea aprobate de Ministerul Instrucțiunii.

Art. 10 – Se socotesc absolvenți ai învățămăntului primar și se bucură de toate drepturile recunoscute de legi, numai acei elevi care au trecut cu succes programul complet al celor șapte ani ai școalei primare, așa cum e prevăzut în această lege.

Secțiunea II

Capitolul II
Obligativitatea învățământului

A. Dispozițiuni generale asupra obligativitătii

Art. 11 – Învățământul primar este obligatoriu pentru copiii tuturor cetățenilor români.

EI este gratuit în școalele statului.

Toate actele relative la învățământul primar sunt scutite de timbru. (...)

TITLUL II

ÎNVĂȚĂMÂNTUL NORMAL-PRIMAR

Capitolul XX
Scopul și organizarea lui

Art. 201 – Programa materiilor de învățămănt a școalelor normale va cuprinde: religia și morala creștină, limba și literatura română, cunoașterea folclorului românesc, precum și mijloacele de cercetare a lui, limba franceză și, în mod facultativ, o altă limbă străină modernă, acolo unde ministerul va găsi de cuviință, istoria românilor și elementele de istorie universală, dându-se atenție evenimentelor care sunt în legătură cu istoria națională, geografia României (cu specială atențiune pentru geografia economică și noțiuni de geografie universală și geografie matematică), matematica (aritmetica, geometria și noțiuni de algebră și agrimensură), noțiuni de contabilitate și comerț, științele fizico-chimice și naturale, noțiuni de agronomie și anexele ei, cu aplicațiuni practice, gospodăria și geniul rural, științele pedagogice (psihologia, logica, pedagogia, didactica, inclusiv pedologia și istoria pedologiei) cu legislația școlară și practica pedagogică, datoriile învățătorilor, igiena și medicina populară, noțiuni de drept constituțional și administrativ și economie politică, caligrafia și desenul artistic, muzica vocală, bisericească și instrumentală, educația fizică, lucrul manual și economia casnică (la școalele de fete) și materiile de învățământ prevăzute în plus în programa gimnaziului.

În școalele normale de învățătoare pentru copii mici se va avea în vedere mai mult psihologia copilului mic și puericultura; iar desenului, muzicii, educațiunii fizice și lucrului manual li se vor da o deosebită atențiune în vederea dezvoltării aptitudinilor respective la copii mici.

La lucrul manual se va da o deosebită atenție pregătirii materialului didactic necesar în școala primară sau în școala de copii mici.

Învățământul comercial, agricol și al lucrului manual se va preda în vederea pregătirii învățătorilor pentru a putea fi aplicat de ei, în mod practic utilitar, în ultimii trei ani ai școalei primare.

În școalele normale în care vor fi elevi ai unei minorități în proportie de cel puțin 20%, se va preda pentru aceștia, în mod obligatoriu și limba maternă în așa fel ca să poată preda în această limbă, de asemenea, și religia.

(...)

Art. 225 – Învățătorii și institutorii de limbă și religie mohamedană, care în momentul promulgării acestei legi se vor găsi funcționând pe lângă școalele primare rurale și urbane publice din Dobrogea și din Cadrilater, care sunt absolvenți ai seminarului musulman al statului, și care au o vechime în învățământ de cel puțin 5 ani, vor putea fi numiți cu titlu provizoriu pe baza recomandării inspectoratului circumscripțiunii respective, în urma unei inspecțiuni speciale.

Capitolul XXIV
Dispozițiuni tranzitorii

(...)

Art. 228 – Învățătorii minoritari de la școalele statului, care au reușit în anul 1923 la examenul de limbă română, nu vor mai trece un alt examen. Dacă însă, la inspecțiunile ce li se vor face, se va constata că ei nu au cunoștinte suficiente pentru predarea limbii române, a istoriei românilor, a geografiei României și a instrucției civice în limba română, ei vor fi trimiși Ia cursurile și examenele prevăzute la Art. 156.

(...)

Vice-președinte,
N. Simionescu

Secretar,
Petre P. Gârboviceanu

Vice-președinte,
Gr. D. Vasiliu

Secretar,
Sima Niculescu

Ministrul instrucțiunii,
Dr. C. Anghelescu

Ministrul justiției,
G.G. Mârzescu

FERDINAND